V4p. AI in het onderwijs: wat kan het wel en wat niet?
Door: Anneke Madern, docent biologie, STEAM & Big History, coördinator onderzoek Odulphuslyceum samen met Hester Leijen, docent geschiedenis Odulphuslyceum
Werkvorm: actieve workshop/lezing
Doelgroep: alle bèta docenten en TOA’s, PO en VO
Vakken: Bi/Sk/Na/Ak/Tn/NLT/O&O/PO W&T
Kansen en Uitdagingen voor Jouw Lespraktijk
De semi-vrije toegang tot tools zoals ChatGPT biedt zowel docenten als leerlingen tal van mogelijkheden. Maar wat betekent dit voor ons als onderwijsprofessionals? In deze workshop staat digitale geletterdheidcentraal, en leer je alles over wat generatieve AI (genAI) wel en niet kan.
Na een introductie over de basisprincipes van generatieve AI ga je in groepen aan de slag om de kansenen uitdagingen van deze technologie te verkennen. Je krijgt inzicht in hoe leerlingen AI kunnen inzetten voor hun eigen leren en hoe genAI jou als docent kan ondersteunen in je dagelijkse lespraktijk.
Aan het eind van de workshop ben je beter voorbereid om AI effectief te integreren in jouw onderwijs en kun je leerlingen begeleiden in het gebruik van deze tools.
N.B. Na deze workshop kun je ook deelnemen aan de workshop ‘De impact van generatieve AI op ons onderwijs’ om verder te duiken in de invloed van AI op je lesaanpak en curriculum.
Wil jij ontdekken hoe generatieve AI jouw lespraktijk kan versterken? Meld je aan en ontdek de toekomst van onderwijs!
