overig

V4j. Modeldidactiek – Bouw je eigen klok!

Door: Cathy Baars, docent Natuurkunde bij het Martinus College

Werkvorm: Actieve workshop

Doelgroep: Docenten havo/vwo onderbouw en bovenbouw en TOA’s

Vakken: Bi/SK/Na/Ak

Workshop Modeldidactiek: van veerconstante tot klok!

Hoe breng je natuurkundige concepten tot leven in de klas? In deze interactieve workshop duiken we in modeldidactiek, een methode die leerlingen op een onderzoekende manier laat denken en werken als wetenschappers.

We verkennen de concepten veerconstante en massa-veersysteem, waarbij je samen met andere deelnemers aan de slag gaat met onderzoeksvragen en bevindingen deelt in een gezamenlijke discussie. Vervolgens bouwen we een eigen timer om het ontwikkelde model in de praktijk te testen—dé kern van modeldidactiek: de modelcheck.

Modeldidactiek stimuleert het wisselspel tussen verschijnselen en modellen in grafieken, schetsen en formules. Dit helpt leerlingen niet alleen bij het begrijpen van natuurkundige concepten, maar versterkt ook hun redeneervaardigheden en uitlegcapaciteiten.

Hoewel deze workshop natuurkundig van aard is, is de aanpak breed inzetbaar binnen de bètavakken. Ook docenten scheikunde, biologie en wiskunde kunnen modeldidactiek gebruiken om verschijnselen en processen op een betekenisvolle manier te laten modelleren.

Wil je een gestructureerde, onderzoekende lesmethode ontdekken die vakoverstijgend inzetbaar is? Doe mee en ervaar hoe je leerlingen actief betrekt bij het vormen en testen van modellen!