V4g. Breng scheikunde tot leven met tekeningen: visualiseer, begrijp en leer!
Door: Hanna Stammes, docent Radboud Universiteit
Werkvorm: actieve workshop
Doelgroep: docenten havo/vwo onderbouw en bovenbouw en TOA’s
Vakken: Sk
In de scheikunde is tekenen niet alleen een vaardigheid, maar een krachtig hulpmiddel om de structuur en eigenschappen van stoffen op verschillende lengteschalen te communiceren. Of het nu gaat om moleculaire structuren of reacties, tekenen helpt zowel de leerling als de docent om complexe concepten visueel te begrijpen en te delen.
In deze actieve workshop ontdek je hoe je formatieve tekenopdrachten kunt ontwerpen en waar je op moet letten bij het evalueren van de tekeningen van je leerlingen. Gebaseerd op praktijkonderzoek met scheikundedocenten, krijg je inzicht in vier belangrijke tekenkarakteristieken die cruciaal zijn voor het begrijpen van de manier waarop leerlingen denken en leren. We bespreken daarnaast praktische voorbeelden van tekenopdrachten en hoe je deze effectief kunt gebruiken in je les.
Wil jij leren hoe je tekeningen kunt inzetten om het begrip van je leerlingen te verdiepen en hun denkprocessen beter te begrijpen? Meld je dan aan en ontdek de kracht van tekenen in de scheikundeles!
