V3o. De groene bellenblaas: ontwerpen binnen de scheikundeles
Door: Sebastiaan de Lavoir, docent onderzoeker TU Delft, Wolfert Dalton
Werkvorm: masterclass/lezing
Doelgroep: docenten vmbo/havo/vwo onderbouw en bovenbouw, PO docenten en coördinator W&T
Vakken: Bi/Sk/NLT/PO W&T
Leer ontwerpprincipes en scheikundeconcepten combineren: een hands-on benadering voor je lessen!
Het uitvoeren, testen en verbeteren van een technisch ontwerp is een essentieel onderdeel van het examenprogramma voor MAVO-NST en HAVO/VWO-scheikunde, maar hoe geef je dit vorm binnen je lessen? Leren we ontwerpprincipes aan in een scheikunde-context, of leren we scheikundeconcepten via een ontwerpcontext?
Tijdens deze lezing onderzoeken we het project “groene bellenblaas”, dat beide benaderingen combineert en zich richt op een praktische uitvoering van dit examenonderdeel. We kijken naar manieren om het micro-macro denken te stimuleren en welke interventies als docent nodig zijn om dit effectief te integreren in je lessen.
De lezing biedt niet alleen waardevolle inzichten in de toepassing van dit project in de klas, maar nodigt je ook uit om deel te nemen aan ons lopende onderzoek. Dit project helpt je om ontwerpopdrachten te gebruiken om het denken van leerlingen op een dieper niveau te ontwikkelen.
Wil jij ontdekken hoe je dit examenonderdeel op een praktische manier kunt behandelen? Meld je aan voor de lezing en laat je inspireren om dit project zelf in je lessen toe te passen!