V2q. Dokter het uit!
Door: Annelinde Schrijver, medewerker onderwijsrelaties en boekingen Universiteitsmuseum Utrecht
Werkvorm: actieve workshop
Doelgroep: docenten vmbo/havo/vwo onderbouw en PO W&T docenten en coördinatoren
Vakken: O&O en PO W&T
Van mysterybox tot prototype: leer hoe je leerlingen actief wetenschappelijk denken leert!
Maak kennis met de onderzoekstour van het Universiteitsmuseum Utrecht en ervaar hoe je leerlingen actief kunt betrekken bij wetenschap. In deze workshop stap je zelf in de rol van leerling en onderzoeker.
Je start met de mysterybox: een gesloten box waarvan de inhoud niet zichtbaar is. Hoe ontdek je wat erin zit zonder het te kunnen opzoeken of vragen? Je leert welke onderzoeksvaardigheden nodig zijn om dit probleem aan te pakken.
Vervolgens verken je hoe leerlingen in het museum actief aan de slag gaan met echte objecten, wetenschappers en wetenschappelijke vragen.
Daarna ga je zelf aan de slag met de ontwerpworkshop ‘Dokter het uit!’. Je ervaart hoe leerlingen zich verdiepen in een fysiek probleem, hierover brainstormen, en vervolgens in teams een prototype ontwerpen en bouwen met eenvoudige materialen. Door te testen en verbeteren leren ze denken als een onderzoeker: creatief, praktisch en oplossingsgericht.
Deze workshop biedt concrete handvatten om ontwerpend leren en onderzoekend leren te combineren in een inspirerende leeromgeving.
Wil jij ontdekken hoe je leerlingen laat denken én doen als echte onderzoekers? Sluit aan bij deze workshop en dokter het uit!
