V1g. Grip op leren met formatief handelen
Door: Tamara van Schild-Mol, lector eigentijds beoordelen en beslissen HAN
Werkvorm: actieve workshop
Doelgroep: docenten vmbo/havo/vwo onderbouw en bovenbouw
Vakken: Alle
Steeds meer scholen kiezen ervoor om steeds minder te toetsen. Leerlingen hebben nog maar een paar summatieve toetsen per jaar. Hoewel de toetsdruk afneemt, kan de toetsstress en de prestatiedrukhierdoor sterk toenemen: ieder cijfer wordt voor de leerling nog belangrijker.
Hoe zorg je er als docent voor dat het resultaat op de summatieve toetsen geen verrassing is (voor jou én voor de leerling)?
Dat kan door het inzetten van een programma voor formatief handelen: een bewust gekozen set van formatieve activiteiten die je tijdens het leren zicht geven op waar de leerlingen staan en die je de mogelijkheid bieden om het leren of het onderwijs bij te sturen.
In deze workshop ga je na een korte inleiding aan de slag met concrete ontwerpstappen om te komen tot een programma voor formatief handelen.
Wil jij meer grip op leren in de klas met een lesontwerp dat écht werkt?
Schrijf je dan in en ontwerp mee aan formatief handelen met impact!
