overig

V3l. Hoe gebruik je inzichten uit de neurowetenschappen in de klas?

Door: Ingrid Nieuwenhuis, neurowetenschapper en onderwijsontwikkelaar The Associator

Werkvorm: Practicum workshop

Doelgroep: docenten vmbo/havo/vwo onderbouw en TOA’s

Vakken: Bi/Sk/Na/Nask/Science

Leer zoals je brein het begrijpt: onderwijs dat écht blijft hangen!

Leren is het bouwen van geheugennetwerken in de hersenen. Als je begrijpt hoe dat werkt, kun je met inzichten uit de neurowetenschappen krachtige kennisopbouw stimuleren die écht blijft hangen. Gebruik deze kennis in je lessenpractica of bij het ontwerpen van nieuw onderwijs. Maar hoe vertaal je dat naar de klaspraktijk?

In het eerste deel van deze workshop neemt neurowetenschapper Ingrid Nieuwenhuis je mee in de vier neuroprincipes die centraal staan bij het aanmaken en versterken van geheugen. Ze laat zien hoe deze principes zijn verwerkt in een vakoverstijgende sciencemethode voor de onderbouw: Science Boxes(scienceboxes.nl).

En omdat één van de principes is: “je leert door te doen“, ga je in het tweede deel zélf aan de slag. Je ontdekt materialen en opdrachten uit de Science Boxes methode die abstracte concepten ineens tastbaarmaken.

Bouw een atoomzoutmolecuul of een eiwitproef een meelworm, of speel een grammofoonplaat af met een potlood, papier en een naald. Laat je inspireren door creatieve werkvormen die het brein prikkelen!

Wil jij het brein als bondgenoot in jouw klas? Meld je dan aan voor deze workshop!