overig

V4b. Kookboek of experiment? Hoe je leerlingen intrinsiek kunt motiveren voor je practicum

Door: Ralph Meulenbroeks, hoogleraar Universiteit van Utrecht

Werkvorm: actieve workshop

Doelgroep: docenten havo/vwo onderbouw en bovenbouw

Vakken: Bi/Sk/Na/NLT/O&O 

Het is vaak verleidelijk om bij een practicum een gedetailleerde, stap-voor-stap handleiding te geven, vooral bij moeilijke materialen zoals zuurkastenvoltmeters of zelfs radioactief materiaal. Maar wat gebeurt er met de motivatie van je leerlingen als je hen te veel stuurt? Kun je ze op een veilige manier meer ruimte geven voor eigen ontdekkingen?

In deze workshop gaan we samen op zoek naar de balans tussen veiligheid en zelfstandigheid in je lessen. We starten met een verfrissende motivatie-theorie die gebaseerd is op eigen onderzoek, zodat je weet waarom het belangrijk is om leerlingen de vrijheid te geven om zelf oplossingen te vinden.

Vervolgens ga je aan de slag met je eigen practicumhandleidingen. We kijken samen hoe je deze kunt aanpassen om leerlingen meer verantwoordelijkheid te geven, zonder in te boeten op veiligheid of resultaten.

Wil jij de motivatie van je leerlingen vergroten en hen zelfverzekerd de natuurwetenschap laten ontdekken? Meld je aan voor deze praktische workshop en ontdek hoe je meer zelfstandigheid in je practica kunt brengen!