overig

V1p. Laat je leerlingen coderen, bewegen én creëren met Python

Door: Peter Vaandrager, docent wiskunde CSG Liudger samen met Bert Wikkerink, docent wiskunde gepensioneerd

Werkvorm: actieve workshop

Doelgroep: docenten vmbo/havo/vwo onderbouw en bovenbouw

Vakken: Na/NLT/O&O

Computationeel denken is essentieel voor de 21e eeuw, en wat is er nu leuker dan dit aan leerlingen te leren met Python? In deze workshop delen we hoe wij op onze school Python gebruiken om leerlingen spelenderwijs te laten programmeren. Python is praktisch toepasbaar in iedere les en geschikt voor leerlingen van alle leerjaren.

Met behulp van Rovers – programmeerbare karretjes die letterlijk in beweging komen – kunnen leerlingen hun creativiteit en programmeervaardigheden inzetten. Deze Rovers hebben een penhouder, een afstandssensor en een lichtsensor, waarmee ze allerlei opdrachten kunnen uitvoeren. Denk hierbij aan:

  • Het schrijven van een programma om een huisje met een kruisje te tekenen.
  • Het creëren van een programma waarmee de Rover veelhoeken kan tekenen.
  • Het programmeren van een Rover die met de afstandssensor een route rijdt.
  • Het schrijven van een programma waarmee de Rover een richting kiest op basis van kleur.

In deze interactieve workshop ontdek je hoe je Python kunt gebruiken om leerlingen te betrekken bij programmeren én beweging in de klas te brengen.

Wil jij je leerlingen ook op een speelse manier laten leren programmeren? Meld je aan en breng beweging in je les!