V3b. Van zien naar begrijpen: visualiseren van chemische processen
Door: Talitha Visser samen met Leontine de Graaf, Universiteit Twente
Werkvorm: actieve workshop
Doelgroep: docenten havo/vwo bovenbouw
Vakken: Sk
Hoe maak je de onzichtbare wereld van chemische processen op microniveau zichtbaar voor je leerlingen? Visualisatie is een krachtige tool om complexe concepten begrijpelijk te maken. In deze workshop ontdek je hoe je door middel van practica en visualisatie de denkbeelden van leerlingen inzichtelijk kunt maken.
We starten met een korte theoretische introductie, waarna we aan de slag gaan met de bekende staalwolproef uit de redoxchemie. Je ervaart zelf hoe praktische experimenten en visualisaties de leerlingen helpen om abstracte concepten concreet en begrijpelijk te maken. Daarnaast krijg je praktische handvatten om deze aanpak direct in je eigen lessen toe te passen en om alternatieve concepties van leerlingen in beeld te brengen.
De basis van deze workshop is geïnspireerd door het NVON-boek Show de Chemie: Effectief Demonstreren, waarmee je leert hoe je chemie op een inzichtelijke en interactieve manier kunt onderwijzen.
Wil jij ontdekken hoe visualisatie je les kan verrijken en concepten duidelijker maakt voor je leerlingen? Meld je aan voor de actieve workshop!
