overig

Z1d. Onderzoeksdidactiek: hoe begeleid je leerlingen bij onderzoek doen?

Door: Anneke Madern, docent biologie, STEAM & Big History, coördinator onderzoek Odulphuslyceum samen met Hester Leijen, docent Geschiedenis Odulphuslyceum

Werkvorm: actieve workshop

Doelgroep: alle bèta docenten en TOA’s, PO en VO 

Vakken: Alle 

Leer Jouw Leerlingen Zelfstandig en Kritisch Leren Onderzoeken?

Wil jij jouw leerlingen zelfstandig en kritisch leren onderzoeken? Hoe begeleid je ze effectief tijdens het uitvoeren van hun onderzoeken? In deze interactieve workshop duiken we in de wereld van onderzoeksdidactiek en ontdek je hoe je jouw leerlingen stap voor stap kunt ondersteunen in hun onderzoeksproces.

Je leert praktische strategieën voor het begeleiden van leerlingen, van het formuleren van een onderzoeksvraag tot het analyseren en presenteren van resultaten. Hoe zorg je ervoor dat ze kritisch nadenken en methodisch werken? We behandelen activerende werkvormen en tips die je direct kunt toepassen in je lessen.

Tijdens de workshop krijg je de kans om ervaringen uit te wisselen en samen met collega’s te reflecteren op jouw eigen rol als begeleider. Aan het eind van de workshop ben je beter voorbereid om jouw leerlingen te ondersteunen in het uitvoeren van onderzoeksprojecten en hen te begeleiden naar zelfstandige en doordachte onderzoeksresultaten.

Wil jij je leerlingen beter begeleiden in hun onderzoek? Meld je aan voor deze praktische workshop en ontdek nieuwe manieren om jouw lesaanpak te verbeteren!