overig

V4i. (On)gehoord denken bij demonstraties: denkklassen

Door: Wouter Spaan, docent-onderzoeker Hogeschool van Amsterdam

Werkvorm: actieve workshop

Doelgroep: docenten havo/vwo bovenbouw

Vakken: Na/NLT 

Laat je leerlingen hun denkprocessen verdiepen!

Wat zou het mooi zijn als we het denken van leerlingen echt hóórbaar zouden kunnen maken. In deze workshop duiken we in de didactiek van denkklassen (building thinking classrooms), die vanuit wiskundezijn overgewaaid. Hierin staat het samenwerken in kleine groepjes centraal, waarbij leerlingen samen uitdagende problemen oplossen, gebruikmakend van een verticaal whiteboard – en geloof het of niet: er zijn goedkope oplossingen hiervoor!

Het afgelopen jaar hebben we praktische ervaring opgedaan met deze methode in de lessen aan de tweedegraads lerarenopleiding natuur- en scheikunde. We ontdekten dat veel natuurkunde-onderwerpenzich uitstekend lenen voor het bedenken van denkopdrachten die studenten enthousiasmeren en hun denkprocessen verdiepen. Tijdens de workshop gaan we aan de slag met goede praktijkvoorbeelden, inclusief een demonstratie en actieve uitvoering. Daarnaast krijg je de kans om zelf een denkopdracht te creëren.

Wil jij leren hoe je leerlingen beter kunt laten samenwerken, denken en leren? Meld je dan aan voor deze workshop.