V3h. Spelen en leren met spiegels in groep 1 – 4
Door: Ed van den Berg, gepensioneerd Lector bij de Hogeschool van Amsterdam samen met Peter Bom, Lerarenopleider W&T/STEAM Saxion Hogeschool
Werkvorm: Actieve workshop
Doelgroep: PO docenten en coördinatoren
Vakken: Na en PO W&T
Spiegels in de klas – Ontdekken, spelen en leren!
Spiegels zijn overal om ons heen: in ramen, waterplassen, zonnebrillen en zelfs in de ondergaande zon op zee. Maar hoe kun je spiegels gebruiken om jonge kinderen op een speelse manier te laten ontdekken, experimenteren en leren?
In deze workshop gaan we zelf aan de slag met spiegelverschijnselen en oefenen we met activiteiten uit de lessenserie Spiegels voor groep 1-4. We bekijken filmmateriaal uit de klas, bespreken de didactiek en wisselen ideeën uit. Volgende week kun je het zélf direct uitproberen met je leerlingen!
Spiegels bieden een rijke leeromgeving waarin kinderen leren over symmetrie, reflectie en perspectief. Ze kunnen worden gebruikt om “om de hoek” te kijken, kunst te maken en vormen te verkennen. De lessenserie bestaat uit 8 praktische en speelse lessen, beschikbaar voor zowel groep 1-2 als groep 3-4. De handleiding en werkbladen zijn gratis online beschikbaar.
Wil jij ontdekken hoe je jonge kinderen onderzoekend en ontdekkend laat leren met spiegels? Doe mee en laat je inspireren!
