V2o. Stimuleer kritisch denken in de natuurwetenschap
Door: Marcel Kamp, NVON Bestuurscommissie Duurzaamheid
Werkvorm: actieve workshop
Doelgroep: docenten havo/vwo bovenbouw
Vakken: Bi/Sk/Na/Ak/Th/NLT/O&O
Ontwikkel zowel de wetenschapper als de persoon!
In deze workshop ontdek je hoe je als natuurwetenschapper actief kunt bijdragen aan de zelfontwikkelingvan je leerlingen, iets wat steeds belangrijker wordt in de conceptexamenprogramma’s. Hoewel het vakgebied vaak niet direct wordt geassocieerd met zelfontwikkeling, wordt er in domein F juist nadrukkelijk van ons verwacht dat we deze vaardigheid stimuleren.
De workshop biedt concrete voorbeelden van onderwijs in biologie, natuurkunde en scheikunde die gericht zijn op zelfontwikkeling. Je leert hoe je leerlingen kunt aanmoedigen om kritisch na te denken over hun eigen leerproces en hen te helpen met het ontwikkelen van vaardigheden die ze ook buiten de klas kunnen toepassen.
Duurzaamheidsproblemen vormen een belangrijke context voor de workshop, maar we gaan niet alleen in op de inhoud. Er is ook ruimte om ervaringen uit te wisselen, te reflecteren op wat je zelf al doet en hoe je dat verder kunt versterken in je lessen.
Wil jij ontdekken hoe je zelfontwikkeling kunt integreren in jouw natuurwetenschapslessen? Doe mee en ervaar hoe je jouw leerlingen kunt helpen om te groeien – zowel als wetenschapper als als persoon!
