overig

V1i. Is een LED-lamp echt zuiniger dan een gloeilamp?

Door: Peer van Altenborg, Instructeur Hogeschool Rotterdam – Instituut voor Lerarenopleidingen

Werkvorm: Actieve workshop

Doelgroep: Docenten havo/vwo bovenbouw en TOA’s

Vakken: NA

Licht op meten: ontdek candela, lumen en lux in actie!

In deze actieve workshop onderzoek je een minder belicht onderdeel van het SI-stelselbinnen het voortgezet onderwijs: candelalumen en lux.

Je vergelijkt de lichtopbrengst van een LED-lamp en een gloeilamp door zelf metingen uit te voeren. Daarbij bereken je hoeveel licht elke lamp oplevert per watt opgenomen vermogen. Zo krijg je inzicht in de efficiëntie van beide lichtbronnen.

Tijdens de workshop werk je met Excel om gegevens te verwerken en resultaten te visualiseren. Neem hiervoor je eigen laptop mee. De activiteit biedt praktische handvatten om leerlingen kwantitatief te laten nadenken over licht, energieverbruik en meten met eenheden die niet standaard in de lespraktijk aan bod komen.

Deze workshop geeft een concreet voorbeeld van hoe je het SI-stelsel op een toegankelijke manier kunt uitbreiden in de klas, met een directe koppeling naar energiegebruik en duurzaamheid.

Wil jij met leerlingen aan de slag met licht, vermogen en het SI-stelsel buiten de gebaande paden? Sluit je aan bij deze workshop.